Vállalkozók és az új pénztárgépek- interjú

A NAV által bevezetett új online pénztárgépről kérdeztem egy átlagos vállalkozót még 2013-ban.

6214-online_penztargep.jpg

Miről is van szó?

Kötelezővé tette a NAV az online online_penztargep_hirek.jpgpénztárgépek használatát Január 1-től. A megrendelést október 1-ig kell végre hajtani. Ezt 50 ezer Ft-al pénztárgépenként támogatja az állam, azoknak, akiknek nincs adótartozásuk. Tehát akinek adótartózása van, az nem kap támogatást. Minden vállalkozónak leküld a NAV egy kódot. Az a pénztárgépes szaküzlet ahol megrendeljük a pénztárgépet, az tudja, hogy az a kód egy támogatott pénztárgép vásárlásához szükséges,
vagy egy nem támogatotthoz.

Adódtak-e komplikációk a támogatás igénylésekor?

 Én nem kaptam meg első kőrben ezt a támogatást, mert volt adótartozásom. Még nem fizettem be a járulékokat abban az időpontban, amikor beadtam ezt az igénylést. Visszajött a válasz, hogy mivel adótartozásom van, nem kapom meg az 50ezer Ft-os támogatást. Meg van adva, hogy minden hónap 12.-ig kell befizetni a járulékokat, s mivel akkor külföldön tartózkodtam később fizettem be abban a hónapban. A múlthéten kifizettem minden féle tartozást, így a könyvelő elküldte a nullás bizonylatot, hogy nincs tartozásom a NAV-nak. Pár napon belül visszajeleztek és megkaptam a támogatott kódot az adóhivataltól. Tehát így engem 50 ezer Ft-al támogatnak.

Mi szükséges az új online pénztárgép megigényléséhez?

Ahhoz hogy a pénztárgépesnél megigényeljem, a pénztárgépet kell egy, s más. Mivel cégem van, kell a cégbírósági végzésnek a fénymásolata és egy aláírási címpéldány, hogy én vagyok a cégben az aláíró személy. Szeptember 30.-án mentem be, az utolsó napon, a határidő lejárta előtt és rengetegen voltak bent a pénztárgépesnél. Háromszor mentem be az üzletbe és úgy hívott vissza, hogy 5 órakor menjek be, mert tényleg sorban álltak nála. Megcsináltam a megrendelés, kaptam róla bizonylatokat, amik az üzletben ott kell legyenek, mert ha épp jön egy Nav-os ellenőrzés, s megkérdezi, hogy hol van az online pénztárgépem megrendelése, és ha nincs ott, akkor megbüntethet.

Mennyibe kerülnek az ilyen online pénztárgépek?

 Választani lehetett pénztárgépet.flexy-150.jpg 128 ezer Ft +áfa a legolcsóbb pénztárgép, de az nagyon nagy és csak 4800-al/ 5000 Ft-al több, amelyik olyan kicsi, és így azt vettem. De így is 134 ezer +áfa. Nem tudom ennek pontosan mennyi az áfája, de a lényeg az, hogy az adót leírhatom. Így gyakorlatilag 55ezerbe kerül a pénztárgép. 25 ezer + áfa előleget kellett befizetni

Milyen gondja adódott az új pénztárgép bevezetése miatt? Hogyan cserélik le a régi pénztárgépet az újra? És előreláthatólag mikor szerelik be?

 Az a baj, hogy én ezt a céget nem rég alapítottam, nem rég nyitottam meg az üzletemet és márciusban vettem új pénztárgépet. Amikor megkapjuk az új pénztárgépeket, a régit a pénztárgépes le kell zárja, a fekete dobozt ki kell vennie belőle. Szóval ezt a márciusban újonnan vett pénztárgépet haza hozhatom porfogó szuvenírnek, vagy oda adhatom a pénztárgépesnek, mint veszélyes hulladék. Gyakorlatilag kidobtam 50 ezer Ft-ot tavasszal az ablakon. Nincs méltányosság a nemrég induló vállalkozásokkal szemben.Külföldön sem adható el, mert ezek a pénztárgépek magyar rendszer szerint működnek, és csak hivatalosan forgalmaznak és árusítanak pénztárgépeket. Mindemellett a pénztárgép-forgalmazóknak adó-bejelentési kötelezettségük van. Az a pénztárgép szaküzlet, ahova járok, ki kell töltsön az adóhivatal felé egy bejelentő ívet. Szigorú számadású ellenőrzött munka. Csak hivatalos regisztrált pénztárgépestől vehetsz csak pénztárgépet. A pénztárgépesek azt mondták, hogy ebben az évben még nem lesz új pénztárgépünk.

Mit gondol miért vezették be ezt az új jogszabályt? Mit gondol erről? Mi a véleménye? Milyen plusz kiadással jár?

Ezt azért vezették be, mert így jobban rálátásra lesznek a bevételeidre. De amit beütsz, azt beütsz, amit, nem azt úgy sem látják. Értelmetlennek találom. Ez amúgy meg szerintem lehetetlenség, hogy az egész országban, minden vállalkozónál beüzemeljenek egy online pénztárgépet.

Na de nem elég hogy megvetetik velünk ezt a pénztárgépet, még ebbe lesz beépítve egy internetes kapcsolat, amiért havonta még pluszba 2300 Ft+áfát kell fizetni. Azért hogy az állam tudjon kukkolni a pénztárgépünkbe.

Azt gondolja az állam, hogy így jobban ki tudja majd számolni, hogy mennyi adóbevétele lesz, de ez butaság, mert egy részt eddig is látta menyi bevételem volt, de azt nem hogy mennyi kiadásom. A kiadásaim csökkentik a bevételemből származó nyereségem összegét, ez az, amit az állam nem tud. Szerintem ez egy értelmetlen dolog volt, de mindegy.

Ez egyáltalán nem könnyíti meg a vállalkozók helyzetét, sőt elveszik az ember kedvét attól, hogy vállalkozzon, mintha már nem lenne elég adó ránk szabva. A minimál bér után kifizetek havonta 63ezer forint járulékot, nyugdíjalapot, szakképzési hozzájárulást, minden hülyeséget.